Az Önvaló energiája a meditációban
Lényegünk, lényünk legbelsőbb eleme a Spirituális Erő, a Lélek/Önvaló energiája. Ennek az esszenciának a "feltámadása" jelzi, hogy jó úton járunk a spirituális ösvényen, a felébredés útján. A hinduk Shaktinak hívják, a keresztény hagyományban Szent Szellemnek.
Azok, akik azt hiszik, hogy a megfelelő módon végzett meditáció csak egyfajta szentimentális idealizmus vagy absztrakt gondolkodás, nagy hibát követnek el. Az ilyen meditáció fokozatosan felszabadítja a lélek erejét, amelynek korábban nem voltak tudatában, és amely végül az ember tevékenységének legnagyobb inspirálójává válik. Pontosan azért a legerősebb, mert ez az ember lényének legbelsőbb eleme. - Paul Brunton
Korábbi írásaimban sokat foglalkoztam már a meditációval és a feltámadó, felszabaduló Erő témájával (a blog keresőjébe beírva könnyen megtalálhatóak azok az írások), most azért hozom fel újra, mert azt látom, hogy erről napjainkban nem sok szó esik. Nagy divat lett a meditáció, úton-útfélen tanítják már az interneten is, könyvek sora jelenik meg, hanganyagok, videók terjednek, de még telefonos applikációkat is árulnak. Tömegek kezdtek el úgymond "meditálni", de valójában, maximum csak relaxálást folytatnak, amivel nincs is semmi gond, hiszen az is hasznos dolog a mostani rohanó életkörülmények között, de a valódi meditációtól a tömeges divatmódszerek még távol állnak. Vannak, akik stresszoldásra ajánlják a meditációt, amire a relaxációs technikák tényleg alkalmasak lehetnek, de a meditációhoz hozzá sem szabad fogni addig, amíg valaki még hajlamos a stresszre, vagy pszichikailag kiegyensúlyozatlan.
Aztán vannak az olyan vakvágány módszereket tanítók, akik nagy szenzációkkal, magasabb világokba történő belépés lehetőségével kecsegtetnek tanfolyamaikon. Jó példa erre a magyar ezo-guru, Balogh Béla, aki a vele készült egyik interjúban elmondta, hogy: "Annak, aki rendszeresen gyakorol és részt vesz a csoportos meditációkon, garantált a látványos fejlődés. Aztán kifejti, hogy miután a meditáló eljut hétköznapi gondolatai lecsendesítéséhez, elkezdheti a mennyei világok vizualizációját, mert a vizualizáció a belépő ezekbe a világokba. Ez a belső kép pedig majd megjelenik a maga valóságában." Még arról is beszélt, hogy neki már 10 éve nincs halálfélelme, "mert, hogy ha megtapasztalsz egy testen kívüli meditációs élményt, akkor te teljesen szabadon mozogsz egy fényvilágban..." Természetesen a gyanútlan csodavárókat az ilyen szenzációkkal, "látványos fejlődést" ígérő, csoportos "meditációkkal" lehet lépre csalni. Mindenki gyors eredményeket vár és senki nem szeretne arról hallani, hogy a kezdő meditáló szintjétől a haladó szintig hosszú évek (akár évtizedek) kemény, rendszeres gyakorlására van szükség és még akkor sem garantált semmi. Vannak ugyan kreatív imaginációs technikák, irányított meditációk, amik azok számára hasznosak elmeerősítés szempontjából, akik nem tudják még egyhegyűvé koncentrálni elméjüket és megállítani egy meditációs objektumon, de a végcél ott is az elme elkalandozásának megakadályozása, mederben tartása, amiből majd át lehet térni később a hiteles koncentráció-meditáció gyakorlására, aminek pont az a célja, hogy kizárjunk minden szenzációt, külsőt és belsőt egyaránt.
Az energetikai oldal említésével eddig főleg a kundalini jógát tanítóknál találkoztam. Egy korábbi bejegyzésben ezt írtam:
Általában a kundalini jóga révén vált közismertté és divatossá napjainkban az Erő felébresztésének lehetősége, de ez egy roppant veszélyes út, ha nem egy igazi, beavatott mester felügyelete mellett gyakorolják. Ráadásul speciális diétát, életmódot és önmegtartóztatást is igényel, ami napjaink modern társadalmában szinte kivitelezhetetlen. Meglehetősen valószínűtlen, hogy hiteles kundalini jógát tanító mestert találjunk, ezért mindenki jobban teszi, ha nagy ívben elkerüli az ilyen jellegű tanfolyamokat. Nincs is erre szükség, mert ahogyan Nisargadatta Maharaj tanításában is láthattuk, a meditáció ösvényén is feltárul egy ponton túl az Önvaló energetikai aspektusa. Az Önvaló kinyilvánítja magát a kereső fejlettségi szintjének megfelelően, így nem veszélyes, mert csak annyit élhet meg, amennyit még károsodás nélkül el bír viselni az idegrendszere. Ezt a jelenséget Kegyelemnek is hívják, nem lehet megjósolni bekövetkeztének időpontját. Egy hindu mondás szerint: "A Lélek megvilágosítja, akit kiválaszt".
A Dalai Láma is megkülönböztetést tesz a Kígyó Erő, a Kundalini és a Spirituális Energia, vagy Shakti között. A Kundalini erőszakos, míg a Shakti békés és nyugodt. J. Krishnamurti is beszél a Kundaliniről és szerinte csak nagyon tiszta személyek voltak alkalmasak a múltban a felébresztésére, manapság ez nagyon veszélyes. Ugyanezt mondta Papaji is az egyik követőjének, ráadásul szerinte semmi haszna a Kundalininek. Elmesélte, hogy találkozott egy ilyen erővel bíró jógival, de az pont tőle kért segítséget az Önismerethez, annak ellenére, hogy nagy csodákra is képes volt a Kundalini révén. A csakrák megnyílása, vagy a Kundalini felemelkedése nem hozza el a megszabadulást, megvilágosodást, maximum "bepillantást" nyújt, ideiglenes spirituális tapasztalatot, vagy öntudatlan transzot.
Természetesen minden erő egyetlen forrásból, a Kozmikus-Elméből, Istenből ered, annak megnyilvánulása és Isteni Önvalónk közvetíti, nincs jó vagy rossz, de ettől függetlenül nem árt tisztában lenni tulajdonságaikkal. Létezéstudatunk születésünktől fogva Önvalónk (ami a Kozmikus-Elme egyénivé váló sugara) testünkkel történő kapcsolatából fakad. Ez a kapcsolat energetikai és addig áll fenn, addig élünk, ameddig rendelkezünk ezzel az életerővel, ameddig folyik testünkben. A tudatosság érintése ebben az életerőben lakik, de a tudomásulvétel forrása az Önvaló, elménk legmélyebb, tiszta, szattvikus rétege még annak ellenére is, hogy mi az egónknak tulajdonítjuk azt. Meditáció révén az életerő megtisztul, a szattva minősége válik meghatározóvá, és ezt követően az Önvaló megismerése lehetségessé válik.
Az Önvaló az életerőn keresztül "vesz tudomást" bennünk, a tudomásulvételi mechanizmus "eszköze", de csak gondolatok, érzések és vitális életerő formájában nyilvánul meg egy átlagosan leélt inkarnációban. Legmagasabb szempontból nézve azt is mondhatjuk, hogy szennyezett. Ez miatt a tisztátalanság, lekötöttség miatt nem tudjuk felismerni Önvalónkat (Szattvikus Egónkat), ami a kapcsolódási pont a Kozmikus-Elmével.
A létezés, mint kollektív élmény adott minden élőlény számára, ami azért kollektív, mert bele vagyunk ágyazva az örökkévaló Kozmikus-Elme aktivitásába, mulandónak láttatott képalkotó rezgéseibe, amik eltérő minőségben jelennek meg. A hindu hagyományban találjuk a gunák hármas felosztását, ami minőségeket takar. Ezek a minőségek jellemzik a megnyilvánult létezést. Három guna van: a tamasz, a radzsasz és a szattva. A tamasz tudatlanságot jelent, nehézséget, sötétséget, mozdulatlanságot, anyagot stb. A radzsasz nyugtalanságot, mozgást, szenvedélyességet, nyughatatlanságot, érzelmeket stb. A szattva egyensúlyt, nyugalmat, világosságot, tisztaságot stb. Ezek a minőségek jellemzik a megnyilvánulás minden szintjét, az anyagi természettől kezdve a tudatosságig bezárólag. (Nagyjából azt fejezik ki, amit a Hermetikus tanításokban az fizikai/éter (tamasz), érzelmi/asztrál (radzsasz) és a gondolati/mentál (szattva) kifejezések, minőségek.)
A létezőség minősége, a „vagyok”-tudomás, nem tudja elviselni önmagát. Nem állhatja önmagát, hogy egyedül, csak önmagát tudja. Ezért a rajoguna ... különféle tevékenységekkel csapja be a létezőséget, hogy elhitesse, nem csupán egymagában van; ezt az állapotot nagyon nehéz fenntartani. A tamoguna a leginkább alapvető minőség. Ez biztosítja az egyén számára a képességet, hogy minden cselekvés szerzőjének vallja magát, hogy azt érezze, „én vagyok a cselekvő. A rajoguna az embert a tevékenységekhez köti, a tamoguna pedig alapot biztosít a tevékenységek szerzőségéhez, vagyis a cselekvőséghez- Nisargadatta Maharaj
Láthatjuk tehát, hogy az életerő bele van keveredve, le van kötve az egyéni mentális, érzelmi, testi tevékenységekbe, ezért normál esetben nem válik létélménnyé, mint közvetlen spirituális energia. Azért, hogy megtisztuljon, felszabadulhasson, a meditációban el kell fordítani az Önvalóból áramló (lekötött) figyelmet, a tudomásulvételi mechanizmust ezektől a bővítményektől, mivel a figyelembevétel az életerőben "lakik" és a bővítményekben szétszóródik. (a napsugarakat is össze kell gyűjteni egy nagyítólencsével, ha megszeretnénk gyújtani egy papírdarabot)
A meditáció gyakorlatában ez az életerő megtisztul, és akkor az Önvaló fénye ragyogni kezd. Azonban a működési elv továbbra is az életerő. Amikor ez a megtisztult életerő és az Én fénye összeolvadnak, akkor a fogalom, a képzelet vagy az elme, minden felfüggesztésre kerül. - Nisargadatta Maharaj
A meditációban "szuper-fizikai" energiaként, áramlásként lehet majd tapasztalni a felszabadulást a megtisztulás után, aminek segítségével beáll a szamádhi, a meditáció valamelyik magasabb állapota. Ameddig ez nem történik meg, addig még csak gyakorlati szinten vagyunk, ezért addig kell gyakorolni, amíg nem jön létre az "áttörés", a felszabadulás. Eddig a pontig önerőből gyakorlunk, de a felszabadulás után már az Erő veszi át az irányítást, nincs szükség egyéni erőfeszítésre (már akadály), elég csak elcsendesedni és átadni magunkat az áramlásnak.
Valójában Öntudatunk tudatossága (Én-vagyokságunk), és az életerő ugyanannak az elvnek az egybeszőtt, egymástól elválaszthatatlan komponense. A tudatosság a tanú princípium, a statikus aspektus, az életerő pedig a dinamikus, működő elv. Ha a meditációban átadjuk magunkat a már feltámadt Erőnek, akkor megértjük együttműködésüket. A kereszténységben ez az Erő a Szent Szellem, a bennünk élő Guru, miután feltámad már nincs szükség külső tanítókra. Nem véletlenül mondta Jézus a tanítványainak:
Még sok mondanivalóm volna, de nem vagytok hozzá elég erősek. De majd eljön az Igazság Szelleme, ő majd elvezet benneteket a TELJES IGAZSÁGRA...